אובמה ומשפחת פרס מציגים: הדלקת חנוכיה לפני חנוכה

סיפור החנוכייה מתחיל בכפר קטן בפריז, בו התחבאו בני משפחת וולדן תוך הסתרה מוחלטת של היותם יהודים. למשפחה היה אוסף יודאיקה וכלי כסף מזה מספר דורות, אותו הפקידו במחבוא אצל איכר מהעיירה הסמוכה
בנצי לייזרוביץ 1 Comment on אובמה ומשפחת פרס מציגים: הדלקת חנוכיה לפני חנוכה

נשיא ארצות הברית ברק אובמה יקיים היום את טקס הדלקת נר החנוכה הרשמי בבית הלבן וידליק נרות יחד עם משפחתו של הנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל • ידליקו נר בחנוכייה ששרדה את השואה ועברה דורות במשפחת פרס-וולדן.

סיפור החנוכייה מתחיל בכפר קטן בפריז, בו התחבאו בני משפחת וולדן תוך הסתרה מוחלטת של היותם יהודים. למשפחה היה אוסף יודאיקה וכלי כסף מזה מספר דורות, אותו הפקידו במחבוא אצל איכר מהעיירה הסמוכה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לקראת חג החנוכה- נשיא ארצות הברית ברק אובמה יציין את פתיחת חגיגות חג החנוכה בטקס הדלקת הנר המסורתי בבית הלבן ביום רביעי הקרוב בפעם האחרונה במסגרת כהונתו כנשיא ארצות הברית.

השנה, החליט הנשיא אובמה להקדיש את הטקס המכובד לזכרו של חברו שמעון פרס ז"ל ולהזמין את בני משפחת פרס להיות חלק מהטקס שיתקיים בהשתתפות מאות מוזמנים, ראשי הקהילות היהודיות, חברי קונגרס, בכירי הבית הלבן ומכובדים.

חמי פרס בנו, ומיקה אלמוג נכדתו (בתו של ציקי ורפי וולדן), יביאו אל הבית הלבן חנוכייה ייחודית ששרדה את השואה ועברה מדור לדור במשפחתם ומהווה נס חנוכה אישי, עמו ידליקו את הנר בטקס החגיגי.

סיפור החנוכייה מתחיל בכפר קטן בפריז, בו התחבאו בני משפחת וולדן תוך הסתרה מוחלטת של היותם יהודים. למשפחה היה אוסף יודאיקה וכלי כסף מזה מספר דורות, אותו הפקידו במחבוא אצל איכר מהעיירה הסמוכה, שכן ידעו כי הנאצים קרבים ואוסף היודאיקה היקר ללבם ומסמל עבורם את המסורת היהודית, עשוי להסגיר את היותם יהודים ולגרום למותם.

עת הגיע חג החנוכה, החליט סב משפחת וולדן לקיים את מצוות הדלקת נר החנוכה והשיב חזרה לביתו את החנוכייה מן האוסף המוחבא. את מצוות הדלקת הנר ביצעו בני המשפחה ספונים בביתם עם וילון סגור ובהיחבא. במהלך אותו חג חנוכה, שרפו הגרמנים את חוות האיכר, ובה כלל האוסף המשפחתי. היחידה שניצלה הייתה החנוכייה אותה לקחה המשפחה לביתם.

את החנוכייה ששרדה את השואה ועברה מפולין לצרפת ולישראל הביא לחיק משפחת פרס חתנו פרופ' רפי וולדן. שמעון פרס ז"ל, אשר גדל וחונך על ברכי סבו הרב צבי מלצר על ערכי המסורת והדת היהודית הקפיד על טקסי הדלקת הנרות בכל חג חנוכה, וחנוכיה זו תפסה מקום של כבוד מידי שנה במשפחת פרס- וולדן המורחבת.

כזכור, פרס ז"ל, שנולד בעיירה וישנייבה בפולין אשר הועלתה באש להבות הנאצים במהלך השואה ורבים מבני משפחתו ובהם סבו וסבתו נרצחו. החנוכייה סימלה עבור פרס-וולדן את המעבר מחושך לאור ומשואה לתקומה. השימוש בחנוכייה זו בטקס המכובד בבית הלבן, יסמל את הנס היהודי ואת זכרם של שישה מיליון יהודים שנספו בשואה.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    חזק!
    צריך לאמץ את הרעיון גם בכותל, שהרפורמים יקימו כותל חדש, עדיף בארה"ב, יחליטו מתי זה ראש חודש ומתי זה תפלת ותיקין, יחליטו מה זה ספר תורה (למה לא לקחת למשל כלב?) ותפלין (נאמר פיצה) וטלית (פפסי) ויעשו בזה כרצונם…